S A H A B A T

Dari Nu'man bin Basyir r.a , Rasulullah SAW bersabda ,

"Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama tubuh . Apabila satu anggota tubuh sakit , maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur"  ( Hadith riwayat Muslim )


Sahabat yang baik apabila dipandang wajahnya , membawa kita meningati ALLAH , mendengarkan kata-katanya menambahkan ilmu , terlihat gerak gerinya ke meninggikan takut kepada ALLAH dan berkawan dengannya berjuang ke jalan ALLAH .

Allah . Untungnya mereka yang mempunyai sahabat sebegitu rupa . Aku mengaku , zaman ini , susah untuk mendapatkan sahabat yang tinggi kualiti imannya .Tapi siapa kita untuk menilai iman seseorang sedangkan diri sendiri iman senipis kulit bawang . Aku bersyukur , aku diletakkan di tempat belajar yang mana aku mampu untuk mencari sahabat yang mampu tegur kesalahan aku . Walaupun mulanya sedikit terkilan , bilamana aku sorang je yang ditempatkan di KUIS , aku membawa diri seorang, berkenalan dengan kawan baru seorangan . Tapi baru sekarang aku nampak hikmah kenapa aku ditempatkan seorang . Mungkin kalau aku masih dengan kawan2 sekolah , aku tidak membuat ukhwah baru . Aku tak jumpa kawan2 yang selalu ingatkan aku .

Takde niat untuk membandingkan sahabat semasa sekolah dengan sahabat di kolej . Dua2 merupakan sahabat terbaik yang dipinjamkan oleh Dia , Cuma , sedikit terkilan bila seorang sahabat , yang dulunya masa sekolah antara salah seorang yang aku hormat , yang aku sayang , yang selalu tegur kesalahan aku berubah bila melanjutkan pelajaran . Aku tak salahkan dia . Bukan salah dia 100% , mungkin keadaan sekeliling yang merubah dia jadi macam tu . Cuma aku harap , dia akan jadi macam dulu yang mana aku anggap dia macam seorang abang yang selalu nasihatkan aku . Aku sayangkan dia sebab ilmu agama yang ada dalam diri dia .

Sahabat mampu membimbing kita ke syurga Dia . Aku bukan sahabat yang baik , langsung bukan sahabat terbaik . Tapi aku harap aku mampu jadi dan dipertemukan selalu dengan orang yang baik baik . In syaa Allah , Wallahu a'lam . Assalamualaikum

2 comments:

  1. hye ! midsembreak blogwalking...i agree...kadang biah tempat tu yang akan dapat bimbing kita....insyaAllah ada hikmahnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hiii akak . Kann . Semua dah tertulis tinggal kita yang kena redha

      Delete